Call +001 555 801

Voor 22u besteld, dezelfde dag verzonden

Ook op zaterdag geleverd

> €50 gratis verzending

In heel de BeNeLux

Veilig bestellen en betalen

Gemakkelijk achteraf betalen

Wat zijn polyolen?

Tegenwoordig kom je steeds vaker de term ‘polyolen’ tegen op het etiket van veel koolhydraatarme producten. Maar wat zijn polyolen eigenlijk en wat doet het? In dit artikel leggen we uit wat deze stof voor jouw dieet betekent.

Om voedingsproducten zoet te maken, worden allerlei middelen gebruikt zoals suiker, siropen en zoetstoffen. In ‘zoetstoffen’ wordt onderscheid gemaakt tussen de intensieve en niet-intensieve zoetstoffen. De zoetstoffen die tot de intensieve gerekend worden, hebben geen nadelige bijwerkingen en kunnen gewoon door iedereen gegeten worden. Deze intensieve zoetstoffen zijn 50 tot 3000 keer zoeter dan gewone suiker, maar bevatten geen calorieën. Een andere naam voor niet-intensieve zoetstoffen is "polyolen". Bekende polyolen zijn bijvoorbeeld xylitol, isomalt, erythritol, maltitol en sorbitol. 

Veel van de zoetstoffen in onze voeding zijn suikeralcoholen (oftewel polyolen). De suikeralcoholen behoren tot de zogenaamde natuuridentieke stoffen, stoffen die in de natuur voorkomen. Zo wordt sorbitol gewonnen uit verschillende soorten fruit. Er is slechts één uitzondering, en dat is de suikeralcohol lactitol. Niet alle koolhydraten in onze voeding hebben hetzelfde effect op onze stofwisseling. De ingrediënten zoals polyolen (b.v. glycerine en maltitol) hebben slechts een zeer geringe impact op het bloedsuikerniveau vergeleken met koolhydraten zoals suiker en witte bloem. Omdat geen van deze ingrediënten je bloedsuiker merkbaar beïnvloeden, kun je de hoeveelheid polyolen aftrekken van de totale hoeveelheid koolhydraten van een product. Dit wordt ook wel de netto koolhydraten genoemd.

Zijn polyolen gezond?

Er schuilen enkele aandachtspunten in het gebruik van polyolen in voedingsmiddelen, maar over het algemeen kent het gebruik ervan voornamelijk voordelen op. Zo bevatten ze veel minder calorieën dan suiker, zijn ze niet schadelijk voor het gebit en zijn ze ook veilig te gebruiken voor diabetes patiënten. Het enige nadeel van polyolen is dat het bij veelvuldig gebruik een laxerende werking kan hebben en een hogere productie van darmgassen kan veroorzaken. Maar eigenlijk is dat effect vergelijkbaar met dat van het consumeren van bonen. Als je gevoelig reageert op deze zoetstoffen, dan wordt geadviseerd er matig mee om te gaan. Maar kwaad kan het verder niet! De Wereld Gezondheidsorganisatie heeft de zoetstoffen onder de noemer van polyolen als veilig voor consumptie beoordeeld.