Call +001 555 801

Voor 22u besteld, morgen in huis*

Ook op zaterdag geleverd

> €50 gratis verzending

In heel de BeNeLux

Veilig bestellen en betalen

Gratis retourneren & Achteraf betalen

Wat is de Glycemische Index?

De Glycemische Index of GI waarde is een indicatie van de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt na het eten van een voedingsmiddel. Wanneer voeding een hoge GI waarde heeft, betekent dit dat de bloedsuikerspiegel snel gaat stijgen. Wanneer dit gebeurt, wordt er insuline aangemaakt om de bloedsuikerspiegel weer te verlagen tot normaal niveau. Bij een hoge bloedsuikerspiegel wordt echter vaak te veel insuline aangemaakt waardoor de bloedsuikerspiegel zal dalen tot een te laag niveau. Wanneer de bloedsuikerspiegel te laag is, zal je trek krijgen, vaak in koolhydraatrijke of vette voedingsmiddelen. Voeding met een hoge GI waarde kan daarom het beste worden vermeden wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt. Dit maakt het makkelijker om koolhydraatrijke voeding te vermijden.

Wat kan ik het beste vermijden?

Voorbeelden van voeding met een hoge GI waarde (GI>50):

  • Bier
  • Wit brood
  • Chips
  • Rijstwafels
  • Frisdranken
  • Fruitsappen
  • Gemodificeerd zetmeel

 Wat kan ik het beste kiezen?

Voorbeelden van voeding met een lage GI waarde (GI<50):

  • Magere yoghurt zonder toegevoegde suiker
  • Bladgroente
  • Cashewnoten
  • Bittere chocolade
  • Spruitjes
  • Linzen
  • Tofu

Uitgaand van bovenstaande voorbeelden is het dus het beste om sterk bewerkte producten te vermijden, en in plaats daarvan groenten, noten en zuivel te kiezen.

Kunnen wij je helpen?

Neem contact met ons op.

 

Stuur een e-mail!
info@protiplan.nl

 

Bel ons!
+31(0)403040094

Nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte zijn?