Call +001 555 801

Voor 22u besteld, dezelfde dag verzonden

Ook op zaterdag geleverd

> €50 gratis verzending

In heel de BeNeLux

Veilig bestellen en betalen

Gemakkelijk achteraf betalen

Waarom heb ik Vitamine D nodig?

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die ook wel bekend staat als de “zonvitamine”. Dit komt doordat de huid onder invloed van zonlicht zelf vitamine D kan aanmaken. Hierdoor is zonlicht de belangrijkste bron van vitamine D. Er bestaan twee soorten vitamine D, namelijk: vitamine D2 en vitamine D3. Vitamine D2 wordt door planten aangemaakt onder invloed van zonlicht. Vitamine D3 komt in geringe hoeveelheden voor in dierlijke producten als: vette vis, vet vlees en melkvet.

Uit onderzoek blijkt dat vitamine D een vitamine is waaraan veel mensen een tekort hebben. Dit komt mede doordat de zon de grootste bron is en in de periode september tot en met maart minder vaak en frequent schijnt. Ook zitten mensen, in deze tijd van het jaar, liever op de bank met een dekentje en een kop thee, dan dat ze buiten zijn. Om voldoende vitamine D aan te maken, via de huid, adviseert de Gezondheidsraad om iedere dag minstens 15 minuten buiten te zijn met de handen en het gezicht onbedekt. Wanneer je een getinte huidskleur hebt, heb je een hogere straling nodig om voldoende vitamine D aan te maken.

Gebruik jezelf al een vitamine D supplement of wil je deze gaan kopen, dan is het advies dagelijks 10 mcg per dag. Voor ouderen (70+) is dit advies 20 mcg per dag. Voor hogere doseringen is het raadzaam om de (huis)arts te raadplegen. Hetzelfde geldt voor het slikken van vitamine D naast bepaalde medicatie.

5 redenen waarom je Vitamine D nodig hebt:

1. Calcium opname

Vitamine D is noodzakelijk voor de opname van calcium. Vitamine D en calcium werken samen en zorgen voor een optimale botmassa. Dit is niet onbelangrijk, gezien een optimale botmassa bijdraagt aan de preventie van osteoporose (botontkalking).

2. Verhoogt je weerstand

Vitamine D verhoogt je weerstand en verlaagt je kans op het ontstaan van auto-immuunziekte, waaronder hart- en vaatziekten, diabetes, depressies, kanker en infectieziekten. Ter optimalisatie van de weerstand en preventie van bovengenoemde auto-immuunziekte is het advies om tijdens de herfst- en wintermaanden, september tot en met maart, vitamine D te suppleren.

3. Eetlustremmende werking

Vitamine D is van invloed op je eetlust. Een tekort aan vitamine D draagt bij aan een verhoogde eetlust, doordat er minder van het hormoon leptine wordt afgegeven. Leptine is een hormoon geproduceerd in vetcellen, dat een eetlustremmende werking heeft.

4. Afgifte van insuline

Vitamine D draagt bij aan de afgifte van insuline. Een tekort aan vitamine D zorgt voor een verminderde afgifte. Insuline zorgt ervoor dat bloedsuiker kan worden opgenomen door alle cellen in het lichaam voor energie. Vitamine D verlaagt dus de bloedsuikerspiegel. Vitamine D zorgt er ook voor dat je cellen gevoeliger worden voor insuline. Insuline is een hormoon dat aangemaakt wordt door de alvleesklier en zorgt ervoor dat de lichaamscellen energie (glucose) op kunnen nemen. Dit is belangrijk, want als de cellen niet gevoelig zijn voor insuline, wordt er steeds meer insuline aangemaakt. Een te hoge insulineproductie verstoort je vetstofwisseling, waardoor je lichaam stopt met het verbranden van vet. Dit is juist belangrijk bij gewichtsafname.

5. Spieren

Vitamine D is noodzakelijk voor spiermassa- en kracht. Getrainde spieren zorgen voor een snellere en effectievere vetverbranding, ook in rust.