Call +001 555 801

Voor 22u besteld, morgen in huis*

Ook op zaterdag geleverd

> €50 gratis verzending

In heel de BeNeLux

Veilig bestellen en betalen

Gemakkelijk achteraf betalen

Mag ik alcohol drinken tijdens het koolhydraatarm dieet?

Alcohol is een enorme valkuil voor veel mensen. Voor de gezelligheid en voor de ontspanning ’s avonds op de bank. Maar wat doet alcohol met je lichaam als je aan het afvallen bent? En is het dus wel verstandig om alcohol te drinken tijdens een koolhydraatarm dieet?

Hoeveel koolhydraten in alcohol?

Alcohol bevat in zijn pure vorm 7 kcal per gram. Een gemiddelde glas bier bevat al gauw 110 kcal en 13 gram koolhydraten! Daarom raden wij het niet aan om bier te drinken bij het volgen van een koolhydraatarm dieet. Sterke drank, zoals whisky en rum bevatten per glas ongeveer 80 kcal, en vaak worden deze dranken weer gemengd met frisdrank, waardoor ze nog meer calorieën en koolhydraten bevatten. Een paar glaasjes bier, wijn of sterke drank kan dus al heel snel aantikken in het aantal calorieën wat je tot je neemt. Je kunt daardoor alcohol wel een caloriebom noemen. Droge witte of rode wijnen bevatten 0,5 - 2 gram koolhydraten per glas. Zoete dessertwijnen daarentegen bevatten veel meer koolhydraten, ongeveer 10 - 14 gram per glas. Zo af en toe mag je een glas wijn drinken bij het volgen van een koolhydraatarm dieet. Kies dan wel voor een droge wijn of champagne. Het is natuurlijk niet verstandig om elke dag een glas te drinken!

Alcohol drinken en afvallen

Je lichaam ziet alcohol als vergif en is daarom prioriteit nummer 1 zodra het je lichaam binnenkomt. Het wil het zo snel mogelijk weer uit je lichaam hebben. Daarom stopt je lichaam met het verbranden van koolhydraten en vetten; eerst moet die alcohol eruit! Zonde dus als je net op de goede weg bent en je lichaam in de vetverbranding zit door je koolhydraatarme eetpatroon.

Alcohol en honger

Ik denk dat iedereen dit wel kan bevestigen, van alcohol krijg je trek. Als je in het weekend op vrijdag of zaterdagavond gezellig aan een borreltje zit met wat vrienden/familie, heb je altijd meer zin om te snacken. Grijp jij dan naar een appel of een paar tomaatjes? Of eerder naar de chips en de chocolade? Waarschijnlijk dat laatste. Alcohol zorgt er voor dat je grenzen worden vervaagd en je minder in staat bent om helder na te denken. Je laat dus al gauw de touwtjes wat meer vieren, waardoor je eerder naar de ongezonde snacks grijpt. Iets waar je de dag erna vaak spijt van krijgt.

Conclusie

Uiteindelijk is het iedereen zijn eigen keuze. Je vetverbranding wordt wel degelijk tijdelijk stil gezet. Zeker bij meerdere glazen alcohol. Om een optimale resultaat uit het koolhydraatarm eiwitdieet te bereiken raden wij aan om tijdelijk geen alcohol te drinken. Daarna zou je weer af en toe een glaasje kunnen nuttigen, maar drink met mate!