Call +001 555 801

Voor 22u besteld, morgen in huis*

Ook op zaterdag geleverd

> €50 gratis verzending

In heel de BeNeLux

Veilig bestellen en betalen

Gemakkelijk achteraf betalen

Kom ik meteen aan als ik een dag te veel heb gegeten?

Afvallen is niet altijd even gemakkelijk. Vooral niet als je buitenhuis gaat eten en feestjes moet bijwonen. Op zulke momenten is het lastig om de verleiding te weerstaan en je dieet heel strikt vol te houden. Maar wat gebeurt er met het lichaam als je een dag te veel hebt gegeten? Kom je dan meteen weer aan? In dit artikel leggen we uit wat dit voor je lichaam en dieet betekent.

Allereerst is het belangrijk om het verschil te weten tussen "meteen weer aankomen" en "van het dieet afraken". Om meteen een halve kilo aan te komen, moet je namelijk 3500 calorieën méér eten dan je normaal doet en niet mogen bewegen. Dat zou inhouden dat je je normale voedingspatroon aanhoudt + drie glazen wijn drinkt (370kcl), twee kippenvleugeltjes (110kcl), een paar gefrituurde uienringen (340kcl), een schaaltje chips (290kcl) een flinke burger (860kcl) en een stuk chocoladetaart (795kcl) eet. Als je een dagje één stuk taart of twee koekjes meer eet, kom je dus niet meteen weer aan. Maar! Het is wel belangrijk om te melden dat je je daarna wel meteen weer aan je normale eetpatroon moet houden.

Want wanneer je van het koolhydraatarm eiwit dieet afwijkt, kan dit het afvalproces vertragen. Zelfs kleine opnames van suiker, zetmeel of vetten onderbreken je dieet wanneer je de dagelijkse maximum toegestane hoeveelheid koolhydraten overschrijdt. Je lichaam raakt dan uit ketose waardoor je geen vet meer verbrandt. Je lichaam zal eerst de extra koolhydraten verbranden waardoor de vetverbranding onderbreekt. Belangrijk is dat je de volgende dag direct het dieet weer oppakt en 2 dagen iets strenger eet. Als je onmiddellijk weer opstart met het koolhydraatarm dieet, kun je de schade beperken tot 1 á 2 dagen niet afslanken.

Tip:

Kies je ervoor om te ‘zondigen’, doe het dan bewust en geniet ervan. Het maakt eenmaal niet uit als jij jezelf een keer helemaal volpropt met ongezond voedsel. Want het echte probleem ligt in de dagen erna. Hoe sta je de volgende dag op? Heb je een schuldgevoel en denk je: “het maakt toch allemaal niet meer uit”, om je vervolgens al bij het ontbijt vol te stoppen met suikers en koolhydraten. Als je zondigt, denk hier dan goed over na. Zorg ervoor dat je de dagen erna sterk bent. En besef dat het nooit te laat is. Je kunt elk moment bepalen om weer gezond te gaan eten.