Gratis verzending vanaf 50,-
Veilig bestellen en achteraf betalen
Klanten geven ons een 9

Hoeveel vetten mag ik eten per dag?

Wat is vet?

Vet is, net zoals koolhydraten en eiwitten, een bron van energie. En speelt een belangrijke rol bij diverse processen in ons lichaam. Onder andere bij het opnemen van vitamine A, D, E en K. Deze vitamines zijn in vet oplosbaar en krijg je daarom alleen binnen door middel van vet.

 

Daarnaast is olie een belangrijke leverancier van waardevolle Omega-3 en Omega-6 vetzuren, dit zijn essentiële (onmisbare) meervoudig onverzadigde vetzuren. Alle soorten olie bevatten deze vetzuren alleen in andere verhoudingen. Omega-6 dient altijd in de juiste verhouding te zijn met Omega-3. Als de verhouding tussen deze twee vetzuren goed is, dan bevordert dat het immuunsysteem en verlaagt het het LDL-cholesterol. Is de verhouding tussen deze twee vetzuren niet in balans, dan kan het ontstekingen bevorderen en de werking van het hormoon insuline remmen. Over het algemeen krijgen we te veel Omega-6 binnen en te weinig Omega-3.

Verschillende soorten vet

Van nature komen verzadigde vetten, enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten in je voeding voor. Vooral de onverzadigde vetzuren zoals uit avocado, noten, olijfolie en de omega vetzuren uit vis hebben een positief effect op je gezondheid. Transvetten zijn ook onverzadigde vetten. Maar, ze hebben niet dezelfde positieve gezondheidseffecten als de andere onverzadigde vetten. Transvetten zijn ongezond en dragen bij aan het verhogen van het slechte cholesterol en het verlagen van het goede cholesterol in het bloed. Dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Transvet wil je dus het liefst vermijden! Deze vetten komen voor in gebak, koeken, chips, melk, vlees, bewerkte oliën en vetten die hard zijn bij kamertemperatuur.

Hoeveel vetten mag ik eten per dag?

Het advies is om de hoeveelheid verzadigd vet in voeding zo veel mogelijk te beperken. Er wordt aangeraden om er voor te zorgen dat niet meer dan 10% van de calorieën, die je op een dag nodig hebt, van verzadigd vet komt. Voor een gemiddelde volwassen vrouw wordt geadviseerd om maximaal 22 gram verzadigd vet per dag te eten, en voor een gemiddelde man is dat maximaal 28 gram verzadigd vet per dag. Verder is het niet vastgesteld hoeveel totaal onverzadigd vet je per dag nodig hebt. Maar bij een normaal gewicht wordt aanbevolen om 10% tot 30% van de dagelijkse calorie inname uit onverzadigde vetten te consumeren. Transvetten zijn ongezond en kun je beter vermijden.

Heb je het antwoord niet gevonden?