Gratis verzending vanaf 50,-
Veilig bestellen en achteraf betalen
Klanten geven ons een 8.9

Hoeveel calorieën mag ik eten per dag?

Tel je al jaren calorieën, maar val je niet af? Check dan eens waar die calorieën vandaan komen. Want we weten nu ondertussen dat er meer meespeelt dan ‘hoeveel’ je eet. Er is ook de kwestie ‘wat’ je eet. Je kunt je calorie-inname terugschroeven en toch niet slanker worden. Daarom tellen we bij het koolhydraatarm dieet of eiwitdieet niet zo zeer de calorieën, maar letten we op de koolhydraatinname en eiwitinname per dag.

 

Om gezond af te vallen is het beperken van calorieën helaas niet voldoende. Om snel en gezond af te vallen zonder hongergevoel kun je beter minder koolhydraten (suiker) en meer eiwitten eten. Het eten van koolhydraten zorgt er namelijk voor dat je vet gaat opslaan. Eiwitten gaan vetopslag juist tegen. Als je wilt afvallen is het verstandig om eens wat vaker aardappelen, pasta, rijst en brood te laten staan en dit te vervangen door vlees, vis en veel groenten. Zo kun je beter kiezen voor de volkoren of koolhydraatarme variant van rijst, brood en pasta. Niet alleen is het verzadigingsgevoel groter, waardoor je minder zult eten, deze soorten zijn ook rijker aan voedingsstoffen, zoals mineralen en vezels.

 

Vermijd snelle suikers, zoals in snoep, vruchtensap, frisdrank en koekjes! Kies vaker voor een eiwitrijk product, dat verzadigt beter én helpt je bij gewichtsverlies of gewichtsbehoud. Je lichaam zal nu eenmaal anders reageren op 5 volkorenboterhammen met kaas dan op een koffiekoek, ook als het aantal calorieën overeen komt. De voedingswaarde maakt het verschil.

 

Let op met caloriebeperkingen, als je de calorieën te streng beperkt loop je tegen een dieet aan dat niet vol te houden is, je zal dan achteraf weer aankomen. Kies liever een koolhydraatarm en eiwitrijk dieet waarbij je een gezond voedingspatroon leert. Snel afvallen is niet schadelijk, zo lang je geen spiermassa afbreekt. Een voeding rijker aan eiwitten helpt je spiermassa te beschermen bij gewichtsverlies. Met voldoende spiermassa en een gezonde levensstijl houd je achteraf je nieuwe, gezonde gewicht en BMI veel makkelijker vast!

Heb je het antwoord niet gevonden?