Call +001 555 801

Voor 22u besteld, dezelfde dag verzonden

Ook op zaterdag geleverd

> €50 gratis verzending

In heel de BeNeLux

Veilig bestellen en betalen

Gemakkelijk achteraf betalen

Hoe pak ik slechte gewoontes aan?

Wanneer je probeert om gewicht te verliezen of om gezondere keuzes te maken, helpen slechte gewoontes niet mee. Gewoontes kunnen ervoor zorgen dat je automatisch die reep chocolade wilt opeten, of dat je aan het einde van de dag op de bank neerploft.

Wat zijn gewoontes?

Gewoontes zijn aangeleerde routines, die vaak langzaam ingeslopen zijn. Wanneer je een bepaalde drang ervaart zoek je naar een makkelijke en snelle bevrediging van de drang, bijvoorbeeld door naar eten te grijpen wanneer je je emotioneel voelt. Je zult dit onthouden, en in de volgende soortgelijke situatie zal je weer op dezelfde manier reageren. Dit is de reden dat slechte gewoontes vaak een korte-termijn bevrediging tot gevolg hebben. Wanneer je zo’n drang wegneemt, met een voldoening gevend effect tot gevolg, maakt je brein een stofje aan: dopamine. Hierdoor krijg je een goed gevoel, en zul je het gedrag herhalen. Wanneer dat vaker gebeurt, zul je uiteindelijk een gewoonte creëren.

Gewoontes ontstaan dus redelijk makkelijk, maar zijn zeer moeilijk te doorbreken. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je slechte gewoontes stap voor stap aan kunt pakken, en hoe je ze om kunt zetten in goede gewoontes. Daarom geven we je vijf tips om dit te doen!

Drie tips om slechte gewoontes aan te pakken

Wees bewust

Nu je weet hoe gewoontes ontstaan, kun je die kennis in je voordeel gebruiken. Door bewust te zijn van je gewoontes kun je jezelf ‘betrappen’ wanneer je een verkeerde keuze neigt te maken. Zorg ervoor dat je precies weet welk soort gedrag je wilt veranderen, maar ook welk gedrag je in plaats daarvan wilt ontwikkelen. Zo geef je de verandering concreet vorm.

Triggers

Een slechte gewoonte wordt doorgaans getriggerd door bijvoorbeeld objecten, personen, gevoelens of situaties. Ga bij jezelf na wat er precies voor zorgt dat je in slechte gedragspatronen valt. Sommige triggers kun je gemakkelijk wegnemen. Is bijvoorbeeld het aanzicht van het koffiezetapparaat voor jou al genoeg om te veel koffie te consumeren? Zet deze dan op een minder prominente plek neer.

Andere triggers zijn moeilijker of zelfs helemaal niet te verhelpen. Zorgt de drukte op je werk er bijvoorbeeld voor dat je sneller de drive-through pakt in plaats van zelf te koken? Wees dan bewust van de trigger, zodat je gedrag ‘op de automatische piloot’ kan vermijden. Zo kun je vooruit plannen en anticiperen op verwachte situaties.

Maak het makkelijk voor jezelf

Naast dat je alle slechte triggers kunt vermijden, kun je ook goede triggers introduceren. Wil je bijvoorbeeld elke ochtend gaan hardlopen? Zet dan je hardloopschoenen naast je bed. Zo word je elke dag herinnerd aan je nieuwe gedragspatroon en wordt het makkelijker om hiervan een nieuwe gewoonte te maken.

Daarnaast kun je ook zoeken naar steun, bijvoorbeeld een familielid die je kan helpen met gezond koken, of een vriendin waarmee je kunt gaan sporten. Je kunt deze steun ook online opzoeken, bijvoorbeeld op forums.

Het zal op een gegeven moment moeilijk worden om de gewoonte te doorbreken. Het is namelijk lastig en je zult in het begin misschien niet meteen profiteren van je betere keuzes. Hou daarom je doel goed voor ogen en zorg dat je jezelf kan belonen wanneer je dit doel bereikt. Wil je bijvoorbeeld stoppen met roken? Spaar dan het geld op dat je normaal zou uitgeven aan sigaretten, en trakteer jezelf op iets wat je graag zou willen! Dit kan een bijvoorbeeld een vakantie zijn, maar ook een nieuwe outfit.